soczewica_losos_myfishday

Czarna soczewica z łososiem

Wrzesień 11, 2014

Pin It

Ciężko stwierdzić od czego zaczyna się kulinarna inspiracja. Wspomnienie dzieciństwa, smak podróży, program kulinarny? Tym razem początek był inny, zaczęło się od barw. Czas chyba obalić mit, że czarny nie jest apetycznym kolorem.

Pierwszy rzut oka na czarną soczewicę uruchomił całą lawinę pomysłów, jakie składniki będą odpowiednio kontrastować z jej głębokim kawiorowym kolorem. Mimo wrodzonego „talentu” do analizowania ( M. wie o czym mówię, na pamięć to zna ), decyzja zapadła szybko – łosoś i groszek cukrowy. Mając w głowie listę podstawowych składników, doszłam do wniosku, że całość powinna pozostać lekka. Przede wszystkim ze względu na fakt, że zarówno soczewica jak i łosoś stanowią podstawę dobrze zbilansowanej diety.

W ramach wstępu, trochę przydatnych informacji.
Soczewica czarna należy do roślin strączkowych z rodziny bobowatych. Swoją nazwę zawdzięcza wyglądowi. Przypomina ona bowiem kawior Beluga, najdroższy kawior świata, otrzymywany z ikry białych jesiotrów. Charakteryzuje się ona drobnymi ziarnami o głębokiej, czarnej barwie. W przeciwieństwie do innych roślin strączkowych nie wymaga wcześniejszego namaczania. Przed ugotowaniem wystarczy dokładnie ją opłukać. Wbrew zaleceniom na opakowaniu, wymaga krótkiej obróbki termicznej. Etykieta sugerowała gotowanie przez 45 min. Moja była gotowa po 15 min. [ W ]

soczewica_2_667

Składniki na 2 porcje:

  • 2 filety z łososia ( każdy ok 150 g, razem ze skórą )

Marynata:

  • Kilka łyżek sosu sojowego
  • 3 łyżki słodkiego, gęstego sosu sojowego
  • Mały ząbek czosnku, drobno posiekany
  • Sok z połowy limonki

Oraz:

  • Kilka pomidorków koktajlowych
  • Czarnuszka
  • Plasterki limonki

Sałatka z czarnej soczewicy:

  • 1/2 szklanki soczewicy
  • Czerwona cebula
  • Kolendra
  • Sok z połowy limonki
  • Oliwa z oliwek
  • Sól

Dodatkowo:

  • Dwie garści groszku cukrowego (możemy użyć również zielonej fasolki szparagowej)

Łosoś: W misce mieszamy składniki marynaty. Umieszczamy w niej filety łososia ( skórą do góry ) i odstawiamy do lodówki minimum na pół godziny. Po upływie tego czasu, umieszczamy łososia w żaroodpornym naczyniu ( tym razem skórą do dołu ) i polewamy resztą niewchłoniętej marynaty. Wierzch posypujemy sporą ilością czarnuszki. Obok ryby układamy natarte oliwą pomidorki koktajlowe i plastry limonki. Doprawiamy solą. Pieczemy w piekarniku, nagrzanym wcześniej do 200°C, ok 12 min.

soczewica_3_667

Soczewica: Soczewicę dokładnie płuczemy. Opłukane ziarna wsypujemy do rondelka, zalewamy wodą ( ok 2,5 – 3 cm ponad poziom soczewicy), dodajemy łyżeczkę oliwy i sól. Gotujemy na małym ogniu, pod przykryciem ok 15 – 20 min. Najlepiej próbować w trakcie gotowania. Po upływie tego czasu zdejmujemy z ognia. Jeśli pozostała resztka wody, musimy ją odcedzić. Tak przygotowaną soczewicę mieszamy z bardzo drobno posiekaną cebulą, kolendrą, sokiem z limonki i oliwą z oliwek. Doprawiamy solą. Możemy dodać również odrobinę sosu sojowego.

Groszek cukrowy: Do wrzącej, osolonej wody wrzucamy dwie garści groszku. Po dwóch minutach wyciągamy groszek z wrzątku i na kolejne 2 – 3 min. umieszczamy w misce z zimną wodą z lodem. Nie należy zostawiać ich tam dłużej, by nie straciły smaku. Przekładamy na ręcznik kuchenny i odsączamy.

Możemy serwować od razu, układając gorącego łososia, upieczone pomidorki i groszek, na sałatce z soczewicy. Całość sprawdzi się równie dobrze w formie sałatki na zimno.

 

Pin It

Tagi: ,